LLIBRE BLANC DE LA CULTURA AL PENEDÈS

Aquest és un bloc del projecte el Llibre Blanc de la Cultura al Penedès de l'Institut d'Estudis Penedesencs

Taula Formació Musical

El passat dissabte 5 d’octubre va tenir lloc al Vendrell, la taula rodona en l’àmbit de la música, més concretament sobre la Formació Musical.
La taula va estar coordinada per Eulàlia Galofré, professora de música a l’ Escola Municipal de Música Maria Dolors Calvet de Vilafranca del Penedès, i per  Eloi Fuguet, professor de música a l’Escola i Conservatori Municipal de Música Mestre Montserrat de Vilanova i la Geltrú.
Taula Música
Vam tenir el privilegi de comptar amb el següents participants:
Isabel Pla Professora Escola i Conservatori Municipal de Música Mestre Montserrat i directora de corals
Ignasi Gómez Professor a l’ESMUC, i president de Musicop, cooperativa que gestiona l’EMM de Sitges
Montserrat Meneses Directora de l’EMM del Vendrell,  i directora cor Zóngora
Maria Mestre Professora Escola Municipal de Música Tradicional del Penedès (EMMTP) de l’Arboç
Jeanette Porter Directora de Escola Municipal de musica de Sant Sadurni d’Anoia
David Miret Director de l’EMM Maria Dolors Calvet de Vilafranca del Penedès
Jordi Quintana Professor de l’UB – magisteri – Membre del grup de música popular i tradicional Ço del Botafoc, El Vendrell- Membre de Les Gralles del Baix Penedès
Carlota Valdris Professora de l’EMM del Vendrell
La taula també va comptar amb la presència de Albert Solé, Regidor de Cultura del Vendrell.  I també s’ha comptat amb la col·laboració de Silvia Romera, Directora de l’Escola de Música de l’Alt Penedès, i amb Meritxell Montserrat, directora de l’Espinguet (cor infantil Vilafranca), i coordinadora general del SCIC
La taula va començar fent esment a la importància de les entitats en el marc de la formació musical al Penedès, i es va subratllar la feina que des de cors, corals, i grups musicals, que emparats a les escoles de música o no,  desenvolupen una gran labor per a la formació musical i la música en general.
També es va destacar com en el camp de la formació musical els instruments d‘arrel, o dits tradicionals, han tingut un especial protagonisme en el Penedès. Des de l’Arboç amb una escola de música especialitzada en aquests instruments, fins en el fet que les escoles de música del Penedès sempre han donat un espai a aquests tipus d’instruments malgrat es defugia dels plans d’estudi més normalitzats.
Es va coincidir que les escoles de música estan en un terreny multicompetencial que aporta inconvenients i avantatges. És un inconvenient la rigidesa administrativa, i l’enorme burocratització que comporta dependre de diferents administracions, també es denota una falta de coordinació.  En canvi aquesta ambigüitat també ha comportat que les escoles de música desenvolupessin projectes singulars, menys rígids, i enormement adaptats al context que les envolta.
En aquest sentit es destaca la tendència de transformar l’escola de música no només en un centre de formació artística sinó en un centre d’acció cultural, que cerca complicitats amb tots els agents culturals del territori.
També es va comentar la dificultat que té la música, com altre arts, d’entrar en els ensenyaments obligatoris. En aquest sentit els presents comenten que les dificultats no només venen per part d’un model educatiu impermeable, sinó també d’uns centres educatius rígids i poc flexibles. Tanmateix els presents expliquen que existeixen algunes bones pràctiques de col·laboració entre Escoles de música i centre d’ensenyament primari i secundari.
Per últim, el presents també es preguntaven sobre el model de formació musical que hi ha a les escoles de música i fins quin punt és viable. Es demana a l’Institut si seria possible fer un recull de bones pràctiques.

Deixa un comentari

Information

This entry was posted on 13 Octubre 2013 by and tagged , , .